GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

måndag 18 mars 2013

Bilder från Geneve 2013 - Del 2 Italienska bilar

Ferrari, Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo m.m... Ja ni har hittat rätt. Här i detta blogginlägg delar vi med oss av de  italienska skönheterna som visades upp på Genevesalongen 2013.

Stora italienska numret var naturligtvis nya toppmodellen från Ferrari, kallad LaFerrari. Vi har redan behandlat den och lämnar den där hän för nu och hänvisar den intresserade till ett tidigare inlägg. Vi går istället raskt vidare till Maserati som visade upp nya och gigantiskt stora Quattroporte som med sina 530 hästar i standardutförande ger för mycket av allt, utom möjligen vacker design. Visst ser den lite väl stor och klumpig ut? På teknikfronten noterar vi 8-växlad låda och möjlighet till fyrhjulsdrift för första gången på en Maserati(?),

LaFerrari åsido var det faktiskt Alfa Romeo som kom med största nyheten bland italienarna. Eller minsta, hur man nu väljer att se på det. Alfa Romeo 4C är ett extremt lättviktsbygge som matchar in under 900 kilo. Mittmonterade 4-cylindriga "1750" motorn ger 240hk och det räcker för 0-100 på fyra och en halv sekund. Imponerande och vi skulle vilja läsa ett bantest eller en jämförelse med t.ex. Lotus Elise S som är av liknande karaktär.

4C kommer dock inte säljas i några större volymer och den kommer inte ensam att rädda bolaget från den kniviga sits man satt sig i. Men den inger hopp för framtiden, nog så viktigt i dessa tider. Alfa Romeo har nämligen inte presenterat något nytt sedan 2010 då Golfklassaren Giulietta kom. Sedan 159, Brera och Spider lagts ner står för närvarande MiTo och Giulietta ensamma i hallarna (Reds. anm. Inte helt sant då de alltid säljs i stora opersonliga bilhallar tillsammans med allehanda andra märken). 

Det finns dock flera nyheter i pipen för Alfa Romeo däribland Giulietta Sport Wagon och nya Giulia, där den senare ska efterträda 159:an. Lägg där till nya 4C och en ny Spider som ska bygga på gemensamma komponenter med kommande Mazda Miata så hoppas vi att märket snart är på banan igen. 

Värt att nämna är också att Alfa Romeo hade outsourcat skapandet av en konceptbil till staden Turins designhögskola och denna futuristiska modell, Gloria, visades också upp på mässan.

Fiat spinner vidare på sin lilla 500 modell som nu, likt Mini, finns i ett otal varianter och stora nyheten för modellserien i Geneve var 500 Trekking. Den har dock inte någon fyrhjulsdrift som den högbyggda modellen ger intryck av. Vill man ha det i sin Fiat kan man med fördel vända sig till klassikern Panda 4x4 som sedan 2013 finns i ny modell. Intressant är att man lanserat en efterträdare till Bravo, Viaggio, men endast för Kinesiska marknaden. Denna fanns inte i Geneve och Fiats största modellserie i Europa heter följdaktligen Punto och är stor som en Volkswagen Polo...

Fiats hustrimmare Abarth har alltså inte mycket annat att välja på än att hänge sig åt 500 modellen och därför spenderar man all sin tid på att komma på olika utrustningsvarianter till denna. Av de fyra olika varianterna på plats hette en "Hype" en annan "Black Diamond".

Inom Fiatfamiljen finner vi även Lancia som inte gör något större väsen av sig med sina existerande modeller Ypsilon, Delta, Thema, Voyager och cabrioletmodellen Flavia där de tre senare är direkta Chryslerderivat.

Tyskägda Lamborghini visade sitt senaste monster Veneno som ska tillverkas i hela 3 exemplar och även Aventador i roadsterutförande. Pagani Huayra stod med huvar, vingar och dörrar i vädret, men blev inte mer lättåtkomlig för mässans besökare för det.

1 kommentar :

  1. "Fiats största modellserie i Europa heter följdaktligen Punto..."
    - Men Freemont då?

    SvaraRadera