GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

onsdag 30 januari 2013

En inblick i indisk bilflora

I vintras hade jag möjligheten att besöka delstaten Goa i Indien. En del Indienkännare menar att man inte besökt Indien förrän man besökt de kaotiska storstäderna Bombay eller New Delhi medan vissa indier själva menar att det riktiga Indien ser man först på landsbygden och inte alls i städerna. Oavsett vilket, tror jag de flesta inser och anser att Indien är ett väldigt mångfacetterat land med många olika smaker och dofter. Delstaten Goa är mest känd för sin för några par år sedan blomstrande turistnäring. Idag har den avtagit lite till förmån för sydostasien och t.ex. Thailand, men vi kunde läsa i de lokala (engelskspråkiga) tidningarna att man gärna vill återta sin position som en ledande turistort i världen.

Vi tänkte här bjuda på en liten inblick i den indiska bilfloran. Vi förbehåller att detta är just en inblick och inte nödvändigtvis representativt för hela Indien. Trots att lyxbilsförsäljningen ökar i Indien finns där också väldigt många som fortfarande inte har råd att köpa och köra bil alls.

Indisk Rickshaw, enkel och billig transport (Foto: M. Forsell)


Det första jag noterar är ett samarbete mellan ett utländskt och ett inhemskt företag, Suzuki-Maruti. Det visar sig att detta, tidigare delvis statsägda, bolag är marknadsledande i Indien. Hyundai är andra störst och dessa två aktörer dominerar verkligen vägarna här. Suzuki och Hyundai är robusta och har ett mycket gott rykte säger en taxichaufför vi åker med. Han kör en Hyundai Atos från 90-talet idag, men skulle uppgradera till en ny Suzuki-Maruti Swift om han bara hade pengarna till det. Vi dricksar lite extra.

Tata Nano - Världens minsta och billigaste bil (Foto: M. Forsell)

Indiska Tata, som bl.a. äger Land Rover och Jaguar, har ett par småbilar i sitt sortiment och även den omtalade microbilen, Tata Nano, som kom 2009 och sägs vara världens billigaste bil. Tata och vissa bilanalytiker menar att denna billiga bil kommer sätta hela Indien och andra utvecklingsländer på hjul och därför revolutionera utvecklingen i dessa länder. Även om modellen säljer i stora kvantiteter så har den inte riktigt fått det genomslag som förväntades. Den taxichaufför vi pratade med menade att Nano är mer moped än bil och att endast de som verkligen inte har råd att köpa en "riktig bil" köper den. Modellen går att välja i flera färgglada färger men vi lyckades bara fånga denna grå historia (ovan).

Andra indiska märken vi ser är bl.a. Mahindra, Force och International. Mahindra XUV500 är en modernt designad och robust SUV som presenterades 2011 och reda nått stora försäljningsframgångar i Indien och nu planeras gå på export.

Honda Brio säljs inte i väst men i Indien (Foto: M. Forsell)

Vidare finner vi flera japanska (t.ex. Honda Brio ovan) och europeiska märken (VW, Audi m.fl), men noterar en svag närvaro av italienska bilar. Något som finner sin förklaring i ett något splittrat samarbete mellan Fiat och Tata. Annat var det förr, den gamla Fiat 1100 från 60-talet tillverkades i Indien och såldes då under namnet Premier Padmini i 40 år(!).

Tillverkaren Land Rover ägs av indiska Tata numera (Foto: M. Forsell)

Just delstaten Goa var till skillnad från större delen av Indien inte del av det Brittiska imperiet utan istället en Portugisisk koloni. Det finns dock ett visst arv från den brittiska närvaron i landet som även syns i bilfloran i Goa. Ett exempel på det är transportbilstillverkaren Ashok Leyland och tillverkningen av MC:n Royal Enfield. Där tillverkningen gått i graven hemma på brittiska öarna har den istället fortsatt på licens i Indien. Ett annat sådant historiskt arv är Hindustan Ambassador som har sitt ursprung i 50-talets Morris Oxford III. Trots att den tillverkats och sålts i över 50 år (ja, den säljs fortfarande!) syntes just den inte till i Goa, kanske är den vanligare i andra (fattigare) delar av landet.

Det är intensiv trafik i Indien och alla tutar hela tiden (Foto: M. Forsell)

I Indien tutar man i trafiken, hela tiden. Man använder signalhornet för diverse budskap som "här kommer jag", "se upp", "hej på dej" m.m. Det är med andra ord inte en lugnt och tyst för en stund utan en ständigt tutande och gasande. Detta har bl.a. gjort att biltillverkarna får special-anpassa signalhornet just för denna marknad där man tutar mer på en dag än en Europe gör på ett helt år. Faktum är att Indien är väl medvetna om problematiken och s.k. "sound polution" debatteras nu på politisk nivå. Men det är svårt att ändra på ett så invant beteende. Vet du mer om indiska bilar eller indisk trafik? Kommentera gärna.

1 kommentar :