GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

lördag 13 april 2013

Bilspot: Citroën CX 25 GTI

Citroën CX 25 GTI - Komfort och estetik på hög nivå. (Foto: M. Forsell)

Dagens bilspot är den väldigt speciella Citroën CX, här i utförandet 25 GTi. CX modellen lanserades redan 1975 och samma år blev den vald till årets bil i Europa. CX var före sin tid på flera, men inte alla, sätt. Den strömlinjeformade designen var unik för märket och tog generna från tidigare GS vidare. Den gashydrauliska fjädringen gav överlägsen komfort på dåliga vägar. Vad som var mindre modernt var dock motorerna, i alla fall initialt.
 
Tanken var ursprungligen att bilen skulle drivas av wankelmotorer som utvecklats i samarbete med NSU. Men likt flera andra tillverkare som experimenterat och utvärderat wankelmotorn stötte man på tillförlitlighetsproblem och lyckades inte heller få ner bränsleförbrukningen tillräckligt och man fick helt enkelt gå tillbaka till plan B för att kunna lansera bilen, d.v.s. använda föråldrade motorer från storebror DS.
 
Citroën CX är den sista modellen från märket innan det kursade och köptes upp av Peugeot och PSA bildades 1976. Modellen på bilden ser väldigt välvårdad ut och den är tillverkad 1985 eller senare då vi ser att den har de lite kraftigare stötfångarna av plast. Tidigare modeller ser lite lättare ut.
 
CX fanns i flera varianter varav GTi var det sportigare utförandet. La man till Turbo på det, som man gjorde 1984, blev det sportigt på riktigt. 1986 kom Turbo 2 som var en vidareutveckling av denna, men inte med två turbos som namnet kanske antyder.
 
På Blocket idag hittar vi två riktigt fina exemplar där den senare är i det förlängda och superlyxiga Prestige utförandet som idag är eftersökt bland Citroënsamlare. Prestige är förlängd med inte mindre än 25(!) centimeter som huvidsakligen kommit baksätespassagerarna till godo. En lyxlimousine med komfort av högsta rang alltså.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar