GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

fredag 15 april 2011

Den perfekta bilen...

Oj, vilken tung rubrik, men nog har vi alla (som läser denna typ av blogg) letat efter den perfekta bilen. Själv scannar jag kontinuerligt utbudet på marknaden, läser tester och jämför olika bilar. Alltför att hitta den bil som motsvarar just mina behov. Sedan finns det ju en lista på saker man bör ha upplevt och gärna ägt innan det är för sent; turbo, bi-turbo, boxer, 6:a, V8:a, 4wd, targa, porsche, maserati, lotus osv. osv. Listan är ganska lång, blir längre och är garanterat dyr att ta sig genom. Samtidigt ska bilen, d.v.s. om man inte har möjlighet att äga flera samtidigt, uppfylla både de känslomässiga kraven (t.ex. körglädje, motorljud, utseende osv) samt de rent praktiska kraven (t.ex. utrymme, ljudkomfort, servicekostnader etc.). Således, mina enkla krav är:
  • körglädje, motorljud och snygg
  • lite prestanda (max 9kg/hk)
  • minst 2+2 sitsig plus möjlighet att lasta en väska (kabinstorlek)
  • ljudkomfort för att kunna samtala i motorvägsfart
  • komfort för 30 mila-turer
  • inte alltför törstig (helst under litern)
  • inte alltför Svensson
  • max 15 000 mil o välservad
  • max 100 000kr
Frågan om ett rationellt val av bil även kan vara roligt ställs här på sin spets. Är det en möjlig ekvation?

Ofta resulterar mina små jämförelser i vad som känns rätt för dagen. Skiner solen och jag mår bra så blir det en Fiat Spider, är det regn och höstväder så blir det en Audi S4 osv. Men faktum är att en bilmodell ofta hamnar högt, men sällan högst, i tabellen - nästan oavsett vilken biltyp och prisklass jag tittar på. Denna tillverkare verkar ha lyckats ta fram en modell som klarar alla de vardagliga bekymmerna galant samtidigt som den levererar även på de mjukare bedömningspunkterna. Den finns i flera varianter och årsmodeller så det går alltid att hitta en i "min" prisklass.

Ni tror alla att ni vet vilken, men jag gissar att ni är färgade av er bakgrund och eventuell märkesfanatism. Låt höra, vilken bil är den perfekta bilen...? (Lägg en kommentar eller dra ett email - rätt svar(!?) avslöjas i slutet av helgen)

4 kommentarer :

  1. Jag vet vilken bil som passar in på dina hårda krav ovan.
    * BMW 320i -02.
    * Körglädje med sin raka sexa som avger ett härligt finmuller men ganska sofistikerat så att man kan sitta och prata när man inte har fullt upp att ligga på 3500 varv och slicka kurvor.
    * Prestandan matchar väldigt bra, har ca 8.7 kg/hk.
    * En sits extra än begärt och möjlighet att fälla baksätet som ger väldigt goda packningsmöjligheter.
    (bilen är trots denna konstruktion väldigt vridstyv och chassit svarar bra)
    * 30 mil? 100 mil? 300 mils semestertur i europa där den gör sig lika bra på autobahn som på slingriga smala italienska alpvägar? Ja, möjligheterna är oändliga och möjliga.
    * 0.89 i förbrukning enligt bok, 0.93 vid "vanlig" körning (lite halvinspirerat ändå), och väldigt inspirerat ger nog lite mer men ändå långt under litern.
    * Stockholm open edition är lite stylish och du får en lite snyggare bil med hyfsad inre utrustning så slipper du vara likadan som många andra. (3 serien är ju trots allt en vanlig kaross på vägarna)
    * Mil, check. Tillräckligt stor börs, check.
    PS. Varsågod för tipset, men säg inget till någon. DS.

    SvaraRadera
  2. Mina två roliga bilar klarar alla utom ett krav. Och det är olika krav de inte klarar. :)

    Mazda MX-3 klarar inte vikt/effektförhållandet, fast det avhjälps genom att välja V6-modellen (136hk) istället för 4-cylindraren (105hk) som jag har. Den väger nämligen blott runt 1100kg...
    Man får nog leta efter en som gått under 15000 mil, dock.

    Maserati 222E klarar inte bränslekravet, med ganska god marginal. Ca 1,2 l/motorvägsmil brukar det bli.

    Sen är det väl i framsätet man ska klara 30 mil? ;)

    Skämt å sido.
    Alfa 156 V6 kanske klarar alla kraven? Tveksam till bränslekravet, dock...

    SvaraRadera
  3. Mitt hetaste tips: Porsche 944 S2. Eller, lägg på lite pengar (eller finn dig i att bilen har gått lite längre) och köp en Turbo.

    SvaraRadera
  4. Satsa på japanskt, finns ju massor av roliga japsar.
    - Mazda RX-8, jo de finns för under 100' och har t.o.m. bakdörrar.
    - Nissan 300 ZX, hur maffig som helst.
    Vågar man sig på högerstyrt blir utbudet ännu roligare med Skyline, Supra eller Soarer.

    Annars, märkesfärgad som jag är, så leta efter Jaguarer med v8 :-). Jo det går att ta sig under litern men det kräver lite försiktigthet.

    SvaraRadera