Dagens bilspot är modellen som kom att dominera svenska vägar under 80 såväl som 90 talet, nämligen
Volvo 740. Modellen lanserades 1984 som en enklare variant av den i princip likadana
760 modellen (1982). Den sexcylindriga
PRV motorn var förbehållen den lyxigare 760 och 740 fick därför nöja sig med den egentillverkade
B23 motorn som kom från 240. Den motorn var ju dock betydligt robustare än PRV sexan så det blev ju ganska bra ändå.
|
Bilspot: Volvo 740 GLE (Foto: M. Forsell) |
Editerat efter kommentarer 2012-11-05: Bilen på bilden är i så kallat GLE utförande, vilket syftar på ett något exklusivare utförande än vanliga GL. Motorn i 740 GLE var initialt bestyckad med mekanisk bränsleinsprutning och pumpade ut cirka 130 hästkrafter. Kunde man nöja sig med mindre fanns GL med dryga 110 hästar. Ville man ha mer fick det bli Turbo med 182hk eller att gå upp till den sexcylindriga 760. Speciellt eleganta är de tjusiga fälgarna (Rigel, med nästan heltäckande navkapslar) som tillsammans med den rikliga mängden kromlister höjer känslan av exklusivitet ett par pinnhål. Detta fina exemplar på bilden har lyckats med konststycket att stå mot tidens tand med hedern i behåll. Antagligen ägs den av en bilentusiast med vurm för det svenska kulturarvet.
Nu är det ju egentligen inte hjulsidor utan den eleganta lättmetallfälgen Rigel tillverkad för Volvo av tyska ATS. Dock ser man inte mycket av själva fälgen då den polerade centrumkåpan är av modell större...
SvaraRadera...dessutom verkar bilen på bilden vara lite nyare än spekulationen i inlägget.
SvaraRaderaHåller nog med om att bilen nog är lite nyare, om jag kommer ihåg rätt så kom krom-inläggen på sidolister och dörrhandtag till årsmodell 1988. Annars förändrades typsnittet på modellbeteckning kring 1986, men det går inte att se på bilden.
SvaraRaderaStår E:et i GLE verkligen för Electronic? Jag har bestämt för mig att GLE skall utläsas Grand Luxe Executive, vilket utrustningsmässigt var snäppet ovanför GLT, Grand Luxe Touring.
SvaraRadera