GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

måndag 15 oktober 2012

Bilspot: Volvo 740 GLE

Dagens bilspot är modellen som kom att dominera svenska vägar under 80 såväl som 90 talet, nämligen Volvo 740. Modellen lanserades 1984 som en enklare variant av den i princip likadana 760 modellen (1982). Den sexcylindriga PRV motorn var förbehållen den lyxigare 760 och 740 fick därför nöja sig med den egentillverkade B23 motorn som kom från 240. Den motorn var ju dock betydligt robustare än PRV sexan så det blev ju ganska bra ändå.


Bilspot: Volvo 740 GLE (Foto: M. Forsell)
Editerat efter kommentarer 2012-11-05: Bilen på bilden är i så kallat GLE utförande, vilket syftar på ett något exklusivare utförande än vanliga GL. Motorn i 740 GLE var initialt bestyckad med mekanisk bränsleinsprutning och pumpade ut cirka 130 hästkrafter. Kunde man nöja sig med mindre fanns GL med dryga 110 hästar. Ville man ha mer fick det bli Turbo med 182hk eller att gå upp till den sexcylindriga 760. Speciellt eleganta är de tjusiga fälgarna (Rigel, med nästan heltäckande navkapslar) som tillsammans med den rikliga mängden kromlister höjer känslan av exklusivitet ett par pinnhål. Detta fina exemplar på bilden har lyckats med konststycket att stå mot tidens tand med hedern i behåll. Antagligen ägs den av en bilentusiast med vurm för det svenska kulturarvet.

7 kommentarer :

  1. Nu är det ju egentligen inte hjulsidor utan den eleganta lättmetallfälgen Rigel tillverkad för Volvo av tyska ATS. Dock ser man inte mycket av själva fälgen då den polerade centrumkåpan är av modell större...

    SvaraRadera
  2. Där ser man. Rigel verkar de heta ja. Tack för det påpekandet.

    SvaraRadera
  3. ...dessutom verkar bilen på bilden vara lite nyare än spekulationen i inlägget.

    SvaraRadera
  4. Håller nog med om att bilen nog är lite nyare, om jag kommer ihåg rätt så kom krom-inläggen på sidolister och dörrhandtag till årsmodell 1988. Annars förändrades typsnittet på modellbeteckning kring 1986, men det går inte att se på bilden.

    SvaraRadera
  5. Står E:et i GLE verkligen för Electronic? Jag har bestämt för mig att GLE skall utläsas Grand Luxe Executive, vilket utrustningsmässigt var snäppet ovanför GLT, Grand Luxe Touring.

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentarerna.

    Biltrafik: Du verkar ha helt rätt i att Electronic nog inte är rätt. Men mina vidare studier pekar mer mot Exclusive än Executive då det senare istället användes för en förlängd version av samma modell. Dock verkar det inte ens i de olika Volvo forum jag besökt råda enade meningar kring betydelsen av GLE.

    Så jag gjorde vad man bör göra, gick till källan och har nu skickat en förfrågan till Volvo. Hoppas på ett relativt snabbt svar, så att vi kan reda ut detta snåriga ämne. To be continued...

    SvaraRadera
  7. Nedan följer respons från Volvo (Volvo Cars Heritage) som bekräftar att det inte finns ett entydigt rätt svar, men ger en viss inblick i mystiken kring Volvos modellvariantbenämningar:

    Det där med namnen är inte enkelt. När Volvo först börjar använda E efter modellbeteckningen, tidigt 70-tal, står E för Electronic dvs elektonisk bränsleinsprutning men när vi kommer till sent 70-tal och i synnerhet 80-talet, försvinner förgasarna successivt från Volvos motorer och E mister då sin grundbetydelse.

    Låt oss säga så här. E i t ex GLE har ingen absolut betydelse utan markerar en utrustningnivå upp från standardutförandet. Ett sätt att skilja nivåerna åt. En 240GL är enklare än en 240GLE, och en 740GLE är mer utrustad än en 740GL. På samma sätt angav ett T sportighet, t ex GLT. Ursprungligen stod T för Touring.

    Beteckningen 760GLE hade ingen enklare motsvarighet. 760 var den mest exklusiva modellen och fanns endast som GLE, men med t ex turbo eller turbodiesel som alternativ.

    Om vi ska ge E en absolut betydelse så får det nog bli Executive snarare än Exclusive, eller varför inte Extra? Det finns säkert folk som har andra åsikter och som kanske hör av sig, men så är det alltid…

    SvaraRadera