Svaret ligger i att modellen togs fram och presenterades i samband med världsutställningen i Montreal 1967, då som konceptbil och utan namn. När modellen tre år senare var klar för produktion följde namnet Montreal helt enkelt med. Jämfört med konceptbilen hade man dubblat motorstorleken(!) och det rådde därmed inget tvivel om att detta var en sportbil att visa respekt för. Lägg därtill Montrealens säregna design med halvt "ribbade" frontrålkastare (design av Marcello Gandini vid Bertone design studios) och den lilla och varvvilliga 2,6 liters V8:an och habegäret är totalt.
Alfa Romeo Montreal på Krapperup 2012 (Foto: M. Forsell) |
Modellen blev dock dyrare än konkurrenterna och blev därför ingen direkt succe, men den höll ändå ut i 7 år och tillverkades under dessa år i knappt 4000 exemplar. Tack var detta är det en relativt eftersökt entusiastbil idag. Just nu ligger ett ovanligt fint exemplar på Blocket och vi avundas så den lyckliga köparen av detta fina fordon.
- Fin Alfa Romeo Montreal på Blocket
- Alfa Romeo Montreal motorljud (OBS! Kan vara beroendeframkallande)
Jag har själv varit i Montreal ett par gånger och även i just en av de byggnader som 1967 en gång tillhörde världsutställningen, Expo 67. Numera inhyser byggnaden ett Casino som tyvärr inte gav några större utdelningar just den dagen jag var där.
Montreal från ovan (Foto: M. Forsell) |
Gigantiska ekorrar i utkanten av Montreal (Foto: M. Forsell) |
Grymt motorljud i de där vagnarna...
SvaraRadera