Tyskarna dominerade i Geneve, och faktum är att de tyska märkena dominerar ganska bra oavsett hur man mäter. VW, Mercedes och BMW spottar ur sig nya modeller som aldrig för. Volkswagen koncernen har numera en enorm spännvid från Seat, Skoda via Audi och ända upp till monstren från Porsche, Bentley, Lamborghini och Bugatti. Man har serieproducerad spjutspetsteknik världen aldrig skådat i form av 1 liters bilen (1l/100km) XL1. Låt vara att det handlar om en begränsad upplaga.
Mercedes visade upp nya CLA som vi inte blev så kloka på vilken lucka i det redan alltför omfattande modellprogrammet den ska fylla. Nya A45 AMG finner vi dock vara en riktigt lockande godbit. Porsche visade upp en 475hk stark GT3 variant av sin senaste 911 som naturligtvis har helt hiskeliga prestanda. Uppdaterade Cayman och Boxster är naturligtvis också riktigt trevliga bilar.
Audi skojade med besökarna och kom med alla sina bilar i rött. Vilket resulterade i flera förvirrade besökare som inte kunde skilja de olika modellerna åt, de ser ju nästan likadana ut allihop. För er som känner er villrådiga i bildspelet på vilken Audimodell som är vilken, så är tipset helt enkelt att läsa på nummerskylten där modellbeteckningen står...
BMW visade upp 3-serie GT som alltså likt 5 serie GTn är ett mellanting mellan sedan- och touringmodell. Behovet av denna modell är nog mest en smaksak snarare än ett verkligt behov. i3 och i8 koncepten visades upp liksom framhjulsdrivna(!) Active Tourer. BMW förädlaren Alpina fanns också på plats och visade upp sitt senaste verk i form av XD3 vilket alltså är en BMW X3 med dubbelturboladdad dieselmotor som medger 0-100km/h på under 5 sekunder. Ja, du läste rätt.
Opel visade Cascada som är en plåtcabbeversion av volymmodellen Astra. Med annat namn hoppas man locka fler köpare. Lilla bilen Adam, som vi såg redan i Bologna 2012, är annars det stora Opelnumret och till den sätter företaget sitt hopp om stora försäljningsframgångar.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar