Naturligtvis bör Tysklands huvudstad ha ett tekniskt museum och så är också fallet. En omfattande anläggning bestående av flertalet byggnader med alla möjliga och omöjliga tekniska maskiner och anordningar. En hel byggnad är avdelad för flyg och fartyg från alla tidsepoker. Flera lokstallar är fyllda med gigantiska ånglok och en detaljerad modelljärnväg av modell större. Naturligtvis finns det även en restaurang och en välfylld museibutik att botanisera i.
Huvudpunkten är dock utställningen Mensch in Fahrt. En egen fristående
byggnad fylld med bilar från både förra och förrförra seklet. Bland mycket
intressant kan bl.a. en äkta svensk Saab 92 (i skrikande behov av ny lack) beskådas och
flertalet bilar av fabrikatet NAG (Neue Automobil Gesellschaft). En stor
biltillverkare som var en del av AEG-koncernen i början av 1900-talet i Berlin.
Italiensk design på tysk teknik - Ford OSI 20M TS Coupe (Foto: S. Larsson) |
En vacker Ford OSI 20 M TS-Coupé drog blickarna till sig liksom avantgardistiska
NSU RO 80 som var tidigt ute med wankelmotor. Officine Stampaggi Industriali (OSI) var en karosserimakare i 60-talets italien som byggde bl.a. denna tuffa coupe på Ford-basis (bild ovan).
En tusågad BMW visar att tyskarna är världsmästare på att förpacka
lyx och teknik i ett skal av stål. och det finns mycket mycket mer och många konstiga små bilkoncept från bl.a. Zündapp och Sinclair att beundra.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar