Det är naturligtvis frågan om en lättare, starkare och snabbare uppföljare nu med än mer detaljer och komponenter i lättviktsmaterial. 450 amerikanska hästkrafter ur 6,2 liters V8 och 7 manuella växlar ska se till att Corvetten kan förvalta epitetet King of the Hill. Det finns naturligtvis möjlighet att köpa till diverse performance paket och så småningom (2015?) kan vi nog vänta oss en ZR-1 version som sätter samtliga kombatanter i skräck på liknande sätt som nuvarande modell har gjort.
Noterbart är att man testar en del nya designgrepp denna gången även om ursprunget inte är att ta miste på. Bl.a. har man övergett den gigantiska och välvda bakrutan för ett mer konventionellt bakparti. De tidigare ganska runda formerna har fått ge vika för mer tidsenliga och kantiga linjer. Många linjer, framförallt snett framifrån, visar på inspiration från Nissan GT-R tycker vi. Interiört känner sig C6 ägaren igen sig, men visst doftar det lite Audi R8 där inne också. Ni finner massor av bilder på den officiella Corvette 2014 sidan.
På Jarama tänker vi tillbaka på forna tiders Corvette och vurmar speciellt för den för tiden futuristiska modell som kom 1984 (C4) och dess ZR-1 version anno 1990 som med hjälp från europeiska Lotus-ingenjörer presterade på absolut toppnivå i flera tester i såväl amerikanska som europeiska motormagazin. Återstår att se om nya modellen kan få sådant genomslag i dagens mördande konkurrens.
Corvette Stingray C7 2014 (Pressfoto) |
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar