GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

fredag 22 juli 2011

Mindre motorer med mer effekt...

Kanske har ni märkt att moderna motorers volymer minskar i rask takt. Bakgrunden är att det med modern(ofta turbo och/eller kompressor) teknik är möjligt att få ut mer effekt ur mindre volym och på detta sätt få en effektivare motor som förbrukar mindre mängd bränsle.

BMW är ett av de märken som kommit väldigt långt på denna fronten, vilket bevisas när man kikar på motoralternativen för nya BMW 1-serien som visas officiellt på Frankfurtsalongen i höst. Eller vad sägs om 170hk ur 1,6 liters volym (118i). Även VAG koncernen kan kräma ur mycket effekt ur små motorer. Hela 185hk ur 1,4 liters volym (Audi A1 1,4 TFSI twincharged) är inte illa.

Vi har tidigare skrivit om företaget Scuderi Group som är i testfasen med sin nya motorteknik som ska ge betydligt lägre förbrukning med bibehållen effekt. Scuderi Group har en intressant teknik som visar på att det fortfarande finns utvecklingspotential i den konventionella förbränningsmotorn.

I takt med att motorvolymerna minskas effektiviseras ofta också en eller flera cylindrar bort. Nästan alla småbilar har idag ett trecylindrigt motoralternativ, något som inte var fallet för bara ett par år sedan (i alla fall i Europa). Fiat har till och med gått ett steg längre och inleder utbudet i populära 500 med en tvåcylindrig snurra. En motor som prisats med Engine of the Year award. Vi kan också se att de märken som tidigare hade V12:or och V10:or i modellutbudet ofta har övergett just dessa för mindre men effektivare V6:or och V8:or.
Maserati Ghibli II

I Italien har man under flera år straffat bilar med större motorvolymer med extra skatt. Något som lett till att många tillverkare tagit fram speciella motorer just för denna marknad. Sportvagnsmärket Maserati med modellen Ghibli II (92-97) hade t.ex. en 2,0 liters V6:a som utvecklade över 300hk på den italienska marknaden. D.v.s mer än 150hk per liter. En siffra som är bland de mest extrema i standardbilssammanhang. Ferrari F40 (87-92) presterade 478hk ur 2,9 liters volym, d.v.s. 160hk per liter - men osäkert om det räknas som en standardvagn. Huruvida dessa motorer var bränslesnåla eller ej låter vi dock vara osagt.

Ovanstående gäller turbomotorer. Om man kikar på icke turboladdade motorer så ser man att Hondas så kallade VTEC maskiner kommer gå till historien som ledande på mätvärdet hk/liter. Hela 160hk ur 1,6 liter (Honda Civic VTi/CRX VTEC), d.v.s. 100hk per liter. Även BMW M3 3,2 (E36) ger cirka 100hk per liter. Detta alltså utan kompressor eller turboladdning.

Ferrari F40 - 478hk ur 2,9 liters volym


Tittar man på de bilar som nämnts ovan så är det ju idel körglada bilar och så länge mindre motorer inte betyder tråkigare motorer ser vi den tekniska utvecklingen endast som något gott. Med bensinpriser som närmar sig 15kr per litern är varje sparad deciliter och krona värdeful.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar