944:an var en vidareutveckling av den enklare 924:an. Båda modellerna beskylldes av puritanerna för att inte vara "riktiga" Porschar utan mer en sport-Audi. Nedvärderingen hade visst fog för 924 som egentligen utvecklades för Audi och där motorn var en Audiprodukt, men i 944 ersattes denna av en Porschemotor. Motorn var fortsatt 4-cylindrig men nu på cirka 160 hästkrafter. Initialt var motorn på 2,5 liter, men utökades till 2,7 liter 1989. Prestandasiffrorna såg kanske inte alltför upphetsande ut på pappret (0-100 på 8,5s), men Porsche hade så klart mer krut i bakfickan och 944 har genom åren lovordats för sina vägegenskaper och har kapacitet att prestera bra tider på banan.
![]() |
Porsche 944 Turbo (Foto: M. Forsell) |
Flera modellvarianter och effektökningar tillkom under tillverkningsåren 1982 till 1991. 944S med 16 ventilstopp gav 190hk (0-100 7,5s) och uppdaterades 1989 till 944 S2 då med 211hk ur 3 liters volym (0-100 6,8s). Detta var för övrigt världens största fyrcylindriga motor. Turbomodellen gav 220hk (0-100 6s och 260km/h) vilket utökades till hela 250hk i toppmodellen Turbo S med prestanda som mer än väl matchade storebror 911. 1992 kom efterföljaren 968 som ursprungligen var tänkt att heta 944 S3. 968:an tillverkades till 1995.
En sökning på "Porsche 944" på annonsmarknaden Blocket ger idag hela 72 träffar så utbudet är hyfsat och prisbilden utspridd. I vanlig ordning får man betala mer för välvårdade lågmilare. S2 och Turbomodellerna står högst i kurs, och gärna i cabrioletutförande. Klarar man sig utan den interiöra uppgraderingen som kom under senare delen av 1985 (85B) och inte är så nogräknad med skicket/milen kan man komma väl under 30 000kr. Sugen? Läs mer om 944 i forumen på länkarna nedan.
Jarama vill med denna artikel gratulera denna unga 30-åring och vi tror att den kommer vara lika populär i 30 år till, minst!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar