GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

söndag 13 februari 2011

New York, New York...

Efter ett besök i New York nyligen, kan jag inte annat än förundras över hur annorlunda bilfloran är "over there". Jag har varit i USA tidigare och är väl medveten om att det körs omkring en hel del, och det görs ofta i stora bilar, ofta s.k. trucks. Jag trodde dock att det skulle se lite annorlunda ut i New York år 2011, men icke. Vanligaste bilen (enligt min ovetenskapliga och endast ockulära undersökning) är Ford Crown Victoria. De flesta gula taxibilarna på Manhattan är av denna typ, eller av syskonmodellen Lincoln Town Car. Jag hade svårt att hitta bilar mindre än VW Jetta.


Ford Crown Victoria är, med europeiska bilmärken som referens, extremt lång - 5,40m. Som jämförelse kan vi säga att Mercedes största modell, Mercedes S-klass endast är cirka 5,10m (S-klassen är för övrigt extremt vanlig på exclusiva upper west side). Om man har gott om utrymme är detta inget problem. På Manhattan däremot, är det inte gott om utrymme. Min försiktiga kommentar och reflektion är därför att om man hade haft färre, kortare och mindre bilar hade man kunnat minska de enorma köer som varje dag tornar upp sig till och från Manhattan. Jag tror även miljön hade tjänat på detta, speciellt med tanke på att Crown Vic:en oftast har en inte helt snål 4,6 liters V8 i fronten. För att inte prata om alla p-platser som skulle skapas. Som det är nu så parkerar man bilarna praktiskt taget ovanpå varandra (se bild nedan).


Som avslutning vill jag också säga att New York är en av de häftigaste städerna i världen och här finns allt att finna för alla olika smaker. Och skam den som ger sig, runt det mer trendmedvetna SoHo hittade jag ett par Mini och några andra kompakta bilar som visar på att inte alla New York bor behöver 5 och en halv meter bil för att ta sig fram. Länge leve Mini-malismen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar