GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

söndag 26 september 2010

Bromsproblem

Tyvärr gick min nästan nyinköpta bil inte igenom besiktningen, skadade bromsskivor bak och obefintlig handbroms på vänster bakhjul var domen. Att skivorna var rostiga har jag själv också sett och börjat planera för ett byte men nu få jag höja prioritetsnivån för det jobbet lite. Handbromsen är det väl inte mycket att säga om mer än att jag aldrig använt den, förutom när jag kontrollerade den vid köpet av bilen.

Nu till reservdelarna, bromsskivor och bromsklossar kostar på t.ex. Mekonomen nästan dubbelt så mycket som på en engelsk firma som heter Britishparts.

Bromsskiva bak: Mekonomen 882 kr mot 30,40£ (352 kr)hos Britishparts.
Bromsbeläggsats bak av fabrikatet Mintex, 404 kr mot 19,90£ (230 kr).

Självklart tillkommer ju frakt på delarna från Britishparts, men om man sätter ihop ett litet paket med bromsskivor och belägg runt om så hamnar priset på Mekonomen på 4420 kr, ett likadant paket från England kostar ca 2800 kr med en uppskattat fraktkostnad på 500 kr. Man spara alltså ca 30 % på att handla per postorder från England kontra att handla över disk i Sverige. Britishparts har endast delar till några få typiskt engelska bilmärken men det finns många fler firmor runt om i europa för andra bilmärken.
Hur man kan tolka denna prisskillnad lämnar jag till en annan gång men man kan nog tycka att det borde finnas en marknad för en eller annan webhandlare i Sverige också.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar