GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

måndag 22 februari 2016

Jarama bloggen svarar på dom allra vanligaste TPMS relaterade frågorna

Min TPMS lampa lyser! vad ska jag göra?
För att du ska förstå vad TPMS är för något så börjar vi med att berätta vad TPMS är för något och vad det står för. TPMS står för tire pressure monitoring system och är en sensor som varnar dig så fort dina däck strular. TPMS varnar för däcktrycket i däcket om det är för lågt eller för högt. Syftet med TPMS är att hjälpa bilägaren för att främja olyckor och onödiga skador.

Det är viktigt att förstå betydelsen av rätt lufttryck i däcken, och hur TPMS kan hjälpa dig att behålla dina däck. 

Ett bra däck som är ordentligt pumpad med luft enligt rekommendationerna kommer att klara sig bättre än ett däck med lite luft. Minskad luft ger sämre rörelse för däcket och ger därmed en sämre rullmotstånd som på sikt kostar dig både pengar och tid. Kör du med rätt luft så slipper du minskad rullmotstånd. På bilden ser du att TPMS sitter i "däcken" och indikerar direkt till displayen.



Vad händer om jag har för mycket luft i däcket? 
Har du för mycket luft så kan det orsaka överuppblåsning vilket ger slitbaneförslitningar på däcket. Ett förtida slitage är tråkigt och kostsamt. Undvik detta genom att ha TPMS!

Varför ska man köpa TPMS? 
Förutom att du sparar tid och pengar så har du en nära vän som stöttar dig vid problem. TPMS är det enda verktyget som kan säga till så fort dina däck strular.

Min TPMS lampa lyser vad ska jag göra?
Det första du bör göra är att kolla lufttrycket manuellt! Kolla med en mäta och pumpa i luft tills du ser att du når den rekommenderade lufttillförseln.

Min TPMS lampa tänds under körning, vad ska jag göra? 
Tänds lampan så beror det på att något utav dina fyra däck om inte alla har för låg trycknivå. Det du bör göra är att manuellt kontrollera samtliga däck och sen släcka TPMS varningen.

Min TPMS lampa släcks och tänds, vad ska jag göra?
Oftast beror detta på att varningen känner av att något är fel, det behöver inte betyda att dina däck krånglar utan det kan vara något så enkelt som ändrad omgivningstemperatur. Dvs att du troligen märker av detta vid nattetid eller vid dagtid. Kontrollera för säkerhetsskull att dina däck inte ha något problem och att det följer rekommendationerna, här tipsar jag iaf dig att besöka närmsta verkstad. Troligtvis är det fel på din TPMS.

Min TPMS LAMPA BLINKAR STILLA I CA 50-100 SEKUNDER, vad gör jag?
Om lampan blinkar i cirka 60 till 90 sekunder varje gång du startar bilen och sedan förblir tänd, betyder det att din TPMS inte fungerar korrekt och du bör ta bilen till en däckverkstad för inspektion. Kör försiktigt och var vaksamma, för er som inte har TPMS kan ni beställa det direkt hos TPMS-SWE.se

Hur ser en TPMS sensor ut?

Lånar bilden från carid.com

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar