GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

onsdag 27 juli 2011

Falskt billotteri - Lurendrejeri del 2

Häromdagen fick jag ett intressant email i min inbox. I klartext informerades jag att jag vunnit i ett internationellt lotteri som Volkswagen anordnar. Priset är inte mindre än en miljon US dollar (cirka 6 500 000 SEK). Eftersom jag sett liknande brev förut insåg jag snabbt att detta är ännu ett i raden av lurendrejeri som cirkulerar på Internet. Man ombeds lämna sina kontaktuppgifter och i andra eller tredje sekvensen ombeds man ange bankuppgifter och skicka in signaturer eller liknande för att få pengarna insatta på kontot. Men av detta blir intet och istället har du lämnat ut känsliga uppgifter till okända bedragare. Det finns flera indikationer i emailet på att allt inte står rätt till.
  • Emailet kommer från domänen @asia.com, mer logiskt hade varit @vw.com, vw.de eller liknande.
  • Även om det går bra för VW så är jag skeptiskt till att de instiftar ett lotteri där de delar ut 6,5 miljoner kronor till 15 slumpmässiga emailadresser. Det handlar, om det nu var på riktigt, om sammanlagt 100 miljoner kronor. Den summan pengar är inget som slumpas bort på något företag som jag känner till, speciellt inte i bilbranschen.
  • Företaget i texten benämns VW Motors, en formulering som jag aldrig sett i samband med Volkswagen.
En sökning på "vw motors email lottery" bekräftar att detta är ett relativt utbrett lurendrejeri. Synd. Ett ekonomiskt tillskott av denna kalibern hade inte varit helt fel. Det finns ju alltid hål att stoppa i. T.ex. hade en E-type platsat alldelses utmärkt i garaget, liksom en Koenigsegg eller en Lotus Esprit. Sen vill man ju ha något mer komfortabelt, kanske en Aston Martin Rapide... Nä, nu beger jag mig ner till pressbyrån för införskaffning av ett par riktigt bra lotter med riktiga vinster. Man lever på hoppet.

Aston Martin Rapide - en av flera drömbilar. (Foto: M. Larsson)


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar